Orgel database
Over het orgel
- OPUS:971
- JAAR:2011
- PLAATS:'s Hertogenbosch
- BASIS:8'
- KLAVIEREN:2
- MANUAALREGISTERS:9+6
- PEDAALREGISTERS:3
- SYSTEEM:Sleepladen
- TYPE:
Bekijk beschrijving
< GA TERUG
Voor de nieuwe kapel van het Jeroen Bosch Ziekenhuis bouwen wij een nieuw orgel. Het klankontwerp is geïnspireerd op het Bätz-orgel van de Hervormde Grote Kerk te ’s-Hertogenbosch, waarin een klassiek Hoofdwerk samenleeft met een in romantische richting ontworpen Bovenwerk. In ons ontwerp is de “romantiek” nog sterker in het positief uitgewerkt dat bovendien in een zwelkast is opgesteld. Het Pedaal is een allemans vriend.
Het orgel wordt opgesteld op de “hoogvlakte” van een rotspartij die als massief blok op de kapelvloer is opgebouwd.
Bij de ontwikkeling van het frontontwerp zijn wij uitgegaan van een beeld met een sterk verticaal en opwaarts werkend lijnenspel in een vorm die een harmoniërende plaats kan vinden in de ruimte tussen de relatief zware rotspartij en de uitdagende dak -en plafondconstructie, zonder direct aan deze zeer specifiek gevormde elementen vorm te ontlenen. Hoewel de kleurstelling van het interieur ons nog niet bekend was hebben wij getracht in ons voorstel het pijpenfront als een lichtbundel zich af te laten tekenen in een donkerder gekleurd decor.
De pijpopstelling is gedacht in los van elkaar geordende bundels die vrij van het meubel gedragen worden door stalactiet-vormige consoles. Het geheel oogt hierdoor licht, doorzichtig en speels terwijl dit toch is gemonteerd op een robuust fond, waarmee het totale frontbeeld weer refereert aan het voorgestelde klankbeeld van het instrument.
Dispositie/advies: Jacques van den Dool (cantor/organist)
Esthetisch ontwerp: Pels & Van Leeuwen i .s.w met Bas Molenaar (architect) en Michel Somers (beeldend kunstenaar).
Het orgel wordt opgesteld op de “hoogvlakte” van een rotspartij die als massief blok op de kapelvloer is opgebouwd.
Bij de ontwikkeling van het frontontwerp zijn wij uitgegaan van een beeld met een sterk verticaal en opwaarts werkend lijnenspel in een vorm die een harmoniërende plaats kan vinden in de ruimte tussen de relatief zware rotspartij en de uitdagende dak -en plafondconstructie, zonder direct aan deze zeer specifiek gevormde elementen vorm te ontlenen. Hoewel de kleurstelling van het interieur ons nog niet bekend was hebben wij getracht in ons voorstel het pijpenfront als een lichtbundel zich af te laten tekenen in een donkerder gekleurd decor.
De pijpopstelling is gedacht in los van elkaar geordende bundels die vrij van het meubel gedragen worden door stalactiet-vormige consoles. Het geheel oogt hierdoor licht, doorzichtig en speels terwijl dit toch is gemonteerd op een robuust fond, waarmee het totale frontbeeld weer refereert aan het voorgestelde klankbeeld van het instrument.
Dispositie/advies: Jacques van den Dool (cantor/organist)
Esthetisch ontwerp: Pels & Van Leeuwen i .s.w met Bas Molenaar (architect) en Michel Somers (beeldend kunstenaar).
Hoofdwerk II C-g''' | ||
1. | Prestant | 8' |
2. | Bourdon | 8' |
3. | Quintadeen | 8' |
4. | Fluit travers | 8' disc. |
5. | Octaaf | 4' |
6. | Nasat | 3' |
7. | Octaaf | 2' (halve stand Mixtuur) |
8. | Mixtuur III-IV | 2' |
9. | Terts | 1 3/5' |
Zwelwerk I C-g''' | ||
10. | Roerfluit | 8' |
11. | Viool de gambe | 8' |
12. | Fluit harmoniek | 4' |
13. | Salicionaal | 4' |
14. | Gemshoorn | 2' |
15. | Kromhoorn | 8' bas/disc. (franse uitvoering) |
Pedaal C-f' | ||
16. | Subbas | 16' |
17. | Violon | 8' |
18. | Octaaf | 4' |
Koppelingen | ||
1. | I + II | |
2. | P + I | |
3. | P + II |
Diversen | ||
1. | Tremulant HW | |
2. | Tremulant ZW | |
3. | Zweltrede | |
4. | Rosignol | |
5. | Belletjes | |
6. | Calcant |